2009. október 12., hétfő

Értékesítés vagy hálózatépítés?

Kissé kellemetlen vita bontakozott ki a közelmúltban két hálózatfüggetlen MLM-tanácsadó blogján. Tulajdonképpen onnan indult az egész, hogy az egyikük úgy gondolta, a másik egy olyan kulcsszó-kombinációt használt online hirdetésekre, ami többé-kevésbé az ő védjegye, hiszen ő már régóta hirdet ugyanígy. De ezen a problémán viszonylag hamar túljutottak, a többi hozzászólás már inkább arról szólt, hogy melyikük ért jobban az MLM-hez, és melyikük számít hiteles trénernek. Végigolvastam az összes – nem kevés – hozzászólást, mert igazán kíváncsi voltam, miért nem férnek el egymás mellett (egyébként végül nagyon kulturáltan oldották meg a nézeteltérésüket). Nyugodtan nevén is nevezhetjük a két trénert: Magda Attiláról és Mátrai Szilárdról van szó.

Miért is írom le ezt itt?

Mátrai Szilárd ezt írta Magda Attiláról: Attila kiváló értékesítési tréner, de nem sikeres MLM-es, ezért nem kellene MLM-eseket oktatnia értékesítésre, hiszen "az MLM nem sales". Mások azt írták, hogy Szilárd ugyan korábban sikeres MLM-es volt, de a hálózatépítés azon formái, amelyeket ő használt, már elavultak, ezért nem kellene MLM-eseket oktatnia hálózatépítésre. Az a mondat ugyan nem hangzott el, hogy "az MLM nem hálózatépítés", de majdnem... És ez volt az a pillanat, amikor ráébredtem, hogy milyen hihetetlen, fantasztikus összevisszaság van az emberek fejében még mindig az MLM-ekről.

Nem vagyok sem okosabb, sem sikeresebb az MLM-ben egyiküknél sem, és nem szeretném, ha úgy tűnne, hogy majd én akarom megmondani a tutit, de valamiről még ők ketten is elfelejtkeztek, éppen ők, akiket tudásuk és munkájuk miatt oly nagyra becsülök.

Ugyanis az nem kérdés, hogy az MLM értékesítés-e vagy hálózatépítés-e. Az MLM mindkettő, sőt, még több is! Legalábbis a tisztességes, értéket képviselő MLM-cégeknél nem lehet megkerülni egyiket sem.

Úgy gondolom, az én cégemnek van egy nagyon jó illusztrációja arra, hogy milyen a jó MLM-üzlet. Olyan, mint egy tricikli, és ha bármelyik kereke hiányzik – billegni fog!


Az MLM-tricikli három kereke a termékértékesítés (egy törzsvásárlói kör kiépítése), a hálózatépítés (új munkatársak szponzorálása), és a megtartás (a csapatunk folyamatos oktatása, továbbképzése). Ha bármelyik hiányzik, kiegyensúlyozatlan az üzletünk!

5 megjegyzés:

  1. Kedves Moni!
    Pont tegnap találkoztam megint (sokadszorra) egy olyan mlm(?) üzlettel, ahol, a találó hasonlattal élve, az egyik kerék hiányzik - nincs termékértékesítés. Az ő rendszerük a partnereknél történő vásárlásra épül. (Azt hiszem mindannyian hallhatunk erről a két cégről, hiszen - mlm cégeknél szokatlan módon - óriásplakátokon és TV-ben is hirdetik magukat.) Nekem, mint egy hagyományos hálózat tagjának nem fér a fejembe az ő rendszerük, bár már többször meghallgattam. Nem áll össze a kép. Nem értem, hogy nem "borulnak fel". Vagy ők nem is mlm? Te érted a szisztémájukat? Hogy maradnak működőképesek? Kíváncsi lennék a véleményedre. (Váltani nem áll szándékomban...:) )
    Ha a kérdéstípus nem fér bele a blog kereteibe, elnézést...

    VálaszTörlés
  2. Szia, Gyömbi! Most elkezdhetnék mindenféle magyarázatokat ideírni, amelyeket ennek a két cégnek a már csatlakozott tagjaitól hallottam, de azt hiszem, sokkal egyszerűbb bevallani az igazat: én sem értem. Pedig egyikük sokáig fejtegette nekem, hogy az adóhivatal, a pénzügyesek, a jogászok, nemtomkik hónapokig ültek rajta és nézték, de legálisnak tűnik minden.

    Mégis, én továbbra is úgy vélem: csodák - legalábbis az üzleti életben - nincsenek. Semmiből nem lesz valami. Ahol nincs értékadás, ott értékesítés sincs. Ahol nincs értékesítés, ott jutalék sincs. Hiába vagy bármilyen szinten, a nullának nulla lesz a 73 %-a is, ha a csoportod nem ad el...

    Én az értékadásban hiszek a végsőkig. Mutathatnak nekem akármilyen táblázatot meg mátrixot meg tudomisén milyen statisztikákat. Hajlandó vagyok elfogadni, hogy a vásárlói kluboknak van logikájuk, de én ebben nem akarok részt venni. Nem akarok huhogni, hogy szerintem előbb-utóbb bedőlnek, de egyszerűen nem hiszem el, hogy ne lenne fontos az egyensúly. Akár tetszik ez valakinek, akár nem, a világ egyensúlyban van, és ha kapni akarok, ahhoz adnom is kell.

    Hiszem, hogy mindannyiunknak feladata van a világban, és ez az, hogy egy picit jobb állapotban hagyjuk majd el, mint amikor megérkeztünk ide. Nagy szavak? Nem hinném. Amikor én a termékeimmel egy kicsit is javítok valakinek az életén, akkor érzem, hogy van értelme annak, amit csinálok. Ezért én csak olyasmiben veszek részt, ahol az érték egyértelmű, és ez nem az, hogy én kereshetek párezret vagy akár pármilliót - ami vagy igaz, vagy nem...

    VálaszTörlés
  3. Remélem nem gond, hogy Gyömbi ls Móni hozzászólásráa reagálnék, nem az eredeti témára.
    Már máskor is olvastam, hogy szerinted a vásárlói közösségek nem MLM. Akkor sem értettem, hogy miért mondod ezt és most sem értem igazán. Ne értsetek félre, nem kampányolni akarok egyik mellett sem, de azt gondolom, hogy egy multi level marketing üzletnek egy szolgáltatás is lehet a terméke. Ez esetben pedig minden a helyén van és megvan az egyensúly. Ugyanúgy, ahogy a hagyományos üzleti életben is megvan a helye a termékeknek is és a szolgáltatásoknak is, szerintem ugyanúgy megvan a helye az MLM berkein belül is a szolgáltatásoknak. Az pedig, hogy kedvezményt kap egy tag a vásárlásaiból ki tudja milyen rendszer alapján az ugyanúgy lehet érték, mint egy termék, amitől lefogyik vagy éppen szebb lesz a bőre.
    Javítsatok ki ha tévedek.

    VálaszTörlés
  4. Eszter,
    amit írsz, az elméletileg igaz és rendben van. Természetesen egy szolgáltatás is lehet termék (a bankok is termékeknek hívják a különböző hitelkonstrukcióikat például).

    Az említett rendszerekkel nekem az a bajom, hogy teljesen átláthatatlanok a tagok számára, és hogy olyan módszereket tanítanak már a legelső bemutatón a hálózatépítésre ("állj be magad mögé a sorba"), amelyek teljesen etikátlanok és semmi biztosíték nincs rá, hogy hatékonyak lesznek. Ezt most nem akarom itt tovább fejtegetni, ha egy tagtól megkérdezed, érteni fogja, mit írtam most.

    Egy "hagyományos" MLM-ben (na tessék, már ilyen is van...) egyértelműek a dolgok: ha eladsz valamit, megkapod a jutalékod, ha megtanítasz egy munkatársat az értékesítésre, az ő munkája után is kapsz jutalékot. És teljesen mindegy, hogy kozmetikumot vagy mondjuk tárhelyszolgáltatást adsz el így, a termék ebben az olvasatban szolgáltatást is jelent.

    Nincs baj akkor sem, ha egy webáruház a nála vásárolt termékek után jutalékot ad annak, aki az éppen vásárló tagot ajánlotta. Ez természetesen ugyanaz, mint ha közvetlenül a tag adná el a termékeket.

    Csakhogy AZ a két cég másképp működik, és itt van a gond. Aki nem hiszi, járjon utána :-)

    VálaszTörlés
  5. Biztos van valami abban, amit írsz, de olyan jó nekem, hogy nem kell ezzel fárasszam magam :)
    Amúgy van, akinek az is bejött. Kinek a pap, kinek a papné. Én azért az MLM kategóriába sorolom őket.

    VálaszTörlés